De deadline van de Geoblocking verordening in zicht!

Veel bedrijven zullen nog aan het uitpuffen zijn van de implementatie van de AVG. Na het mediageweld van de AVG lijkt de aandacht voor een andere belangrijke Europese verordening wat ondergesneeuwd te raken. Terwijl voor veel bedrijven actie wel nodig is. De deadline voor bedrijven om hun bedrijfsvoering en websites aan te passen is namelijk al 1 december 2018.

Welke verordening gaat het om?
Het gaat om de Geoblocking Verordening. Deze pakt discriminatie van klanten aan op grond van hun EU nationaliteit, verblijfplaats of vestigingsplaats. Ook bevat zij een verbod op geoblocking. De verordening is onderdeel van een offensief van de EU om versplintering van internet in de EU tegen te gaan (of in onvervalst Europese bureaucratentaal: de digitaal eengemaakte Europese Markt).

Wat houdt dit in voor mijn bedrijf?
Een paar hoofdregels uit de verordening:

  • je mag geen toegang tot je website blokkeren omdat een bezoeker uit een ander EU land komt.
  • je mag een bezoeker niet automatisch redirecten naar een andere website omdat hij uit een ander EU land komt. Als je dit toch wilt doen, dan zul je daar expliciete toestemming voor moeten vragen aan de klant.
  • Het aanpassen van de leveringsvoorwaarden (waaronder de prijs) op basis van de afkomst van een klant is in principe verboden. Je kunt een klant bijvoorbeeld dus niet verbieden iets te kopen van je website enkel omdat deze klant uit een ander EU land komt.
  • De verordening geeft ook een verbod om betalingsvoorwaarden aan te passen op basis van de afkomst van de klant.

Wat verbiedt de Verordening niet?

  • Een bedrijf mag zelf kiezen in welke EU landen het goederen bezorgt. Een Nederlands bedrijf mag dus weigeren om een product te leveren aan een klant in België, maar als die klant het product in Nederland wil ophalen mag het bedrijf deze verkoop niet moeilijker maken of verbieden.
  • Het is toegestaan om verschillende prijzen in te stellen op websites die zijn gericht op verschillende klantengroepen, zolang de verschillende prijzen maar niet gebaseerd worden op de afkomst van de EU klant. Ook lijkt het mogelijk om op een Nederlandse website andere prijzen te vragen dan op een Belgische website zolang de klant maar toegang blijft houden tot de beide websites.
  • Er gelden uitzonderingen voor de transportsector (zoals vluchten, busritten en treinverkeer), audiovisuele diensten (zoals Netflix) en financiële diensten (zoals betaaldiensten van banken).
  • Een bedrijf mag zelf bepalen welke betalingsmogelijkheden het aanbiedt. Het bedrijf mag echter een door een klant gekozen betaalmethode niet weigeren vanwege de locatie van de klant of een bank.

Handhaving
De hamvraag is wat het gevolg is als je de Verordening overtreedt. Dat blijft nu nog onduidelijk. De Verordening laat het aan de lidstaten om zelf de handhavingsmaatregelen te bepalen. En in Nederland lijken die nog niet te zijn bepaald. Er is wel een advies gegeven door de Raad van State op een wetsvoorstel maar van publicatie of het indienen van het wetsvoorstel bij de Tweede Kamer lijkt het nog niet te zijn gekomen.

Foto: Wiktor Dabkowski

 

Sluit Menu